У неділю площу Героїв у Калуші заполонили ретро-автомобілі: старі «Запорожці», «Побєди», «Волги». Був тут також ГАЗ-67 часів Другої світової війни і навіть німецький «Опель-Капітан», 1938 року випуску.
Показ ретро-автівок до Дня автомобіліста, який відзначався цього недільного дня, організувала громадська організація «КАЛУШ АВТО РЕТРО КЛУБ «ВІДРОДЖЕНІ МОТОРИ», яка у грудні святкуватиме першу річницю з часу реєстрації.
Як розповів очільник організації Мирослав Грибінник, наразі до їхнього клубу входить 10 калушан. Проте до показу ретро-автомобілів у Калуші долучився і автомобільний ретро-клуб з Івано-Франківська «Станіславівський», тож загалом на площі було представлено шістнадцять автівок.
До прикладу, Мирослав приїхав на ГАЗ-М-20 «Побєда», 1949 року випуску. Проте у його колекції є ще три «Побєди» та два «горбатих» «Запорожці». За фахом Мирослав – радіотелемайстер і апаратник хімічного виробництва, а до старих автомобілів просто небайдужий, це його хобі. Хоча сам він називає це «хворобою».
- Цей вірус мене хапнув у 2006 році на святкуванні річниці Львова, коли я біля пам’ятника Міцкевичу побачив стадо «горбатих» «Запорожців». Того ж року купив собі першого, - розповів він. – Практично всі старі автівки купуються як металобрухт, а потім їх розбирають і по-новому збирають. Хоча декотрі на цій виставці є оригінальними, тобто такими, які виїхали із заводу, навіть з оригінальною фарбою, можливо, трошки десь підфарбовані.
За словами Мирослава, найбільше оригінальних трапляється серед ГАЗ-27, які випускали з 1957-го по 1970 рік. Цих «Волг» з конвеєра зійшло доволі багато - 640 тисяч, а експлуатували їх не всі, бо вони брали надто багато пального, тож нерідко просто простоювали в гаражах. А от «Побєди» експлуатувалися активно, тож їх і залишилося мало.
Привертав увагу багатьох присутніх, серед яких було найбільше чоловіків, і ГАЗ-67, 1943 року випуску. Цю раритетну автівку часів Другої світової війни представив іванофранківець Володимир Гарбарук. За його словами, придбав він цей автомобіль у 2006 році у чоловіка, якому його подарував командир частини за військові заслуги.
- Цю машину я практично не реставрував, бо для мене важлива автентичність. Я її лише технічно обслужив, зробив такою, як вона була із заводу, і адаптував до їзди по сучасних дорогах. Я використовую цей ГАЗ-67 у ретро-забігах, а також у зйомках документальних фільмів та реконструкціях бойових дій, - розповів Володимир. - Можна сказати, що він тепер на заслуженій європейській пенсії, не експлуатується до роботи (дрова, городина), а стоїть в гаражі і виїжджає по святах .
Окрім того, Володимир Гарбарук додав, що у виборі ретро-автівок він надає перевагу екзотичності. До прикладу, в його колекції є також оригінальний «Москвич 400-420А» з кузовом кабріолета, яких в Україні лише п’ять, та «Москвич 400», 1946 року випуску - один з найперших автомобілів цієї марки.
А ось найстарішою автівкою серед тих, які були на площі Героїв, був німецький «Опель-Капітан», 1938 року випуску. Ця ретро-автівка наступного року відзначатиме своє 80-річчя.
Присутні на виставці могли не лише подивитися на автомобілі, а й оглянути їх складові, сісти в салон і попозувати перед камерою. Фото на пам’ять робили і дорослі, і діти. Бо направду таких «Запорожців», а тим більше «Побєд» на автошляхах уже не побачиш. У Калуші вони хіба що беруть участь в автопробігах, які зазвичай організовують до Дня Прапора та Дня незалежності.
Людмила СТЕПОВА