Калуський міський центр первинної медико-санітарної допомоги, який над укладенням декларацій почав працювати ще з минулого року, на 1 липня зареєстрував понад 37 тис. декларацій, проте так і не отримала обіцяних коштів. Національна служба здоров’я України засумнівалася у їх достовірності, оскільки декларації були верифіковані не через смс-повідомлення, а через скан-копії документів.
Чи справді міська поліклініка зробила щось не так і чи вимоги НСЗ з переукладання декларацій обгрунтовані законодавчо, журналіст «Калуш ФМ» з’ясовувала у головного лікаря закладу Михайла Гаврилишина.
- Михайле Богдановичу, невже міська поліклініка пішла шляхом, який суперечить чинному законодавству?
- Звісно, що ні. Ми працювали в правовому полі. Насправді нормативно-правових документів чи рекомендаційних листів, які б вказували відсоток верифікації декларацій через смс-повідомлення чи скан-копії документів не існує. І той, і інший метод передбачений порядком укладення декларацій. А коментар керівника Нацслужби здоров’я Олега Петренка щодо 97% верифікації через смс і лише 3% - через документи з’явився лише тоді, коли НСЗ побачили наших 44 тисячі декларацій, підтверджених скан-копіями. Такої кількості вони не очікували. І очільник НСЗ у своїх поясненнях не посилається ні на які нормативні документи, а лише вказує, що заклад порушив порядок укладання, який обрала більшість.
При цьому керівник поліклініки додає, що 4 липня НСЗ прислала звіт щодо врахування від міської поліклініки 37 тис. 193 декларацій на суму 2 млн 496 тис. грн, який вони підписали. Проте вже 10 липня розпочалися проблеми. Спершу затримку виплат пояснювали тим, що нібито не бачать наших декларацій, що не відповідало дійсності, а до цього в телефонних розмовах звучало запитання «де ви вкрали базу даних?». Потім перевіряючі знайшла певні неузгодженості між новим порядком вибору лікаря, який прийняли в кінці березня, і тим масивом роботи, який ми зробили до цього. Не заперечуючи факту проведення роботи, наявності пацієнтів, бази скан-копій, повної відповідності номерів декларацій пацієнтів, не надавши в акті жодних зауважень чи заперечень, вони видалили з електронної системи всі 45 тисяч наших декларацій.
- При перевірці, яка була у нас 23-24 липня, відсканували 76 декларацій, в яких не було підписів пацієнтів, і, очевидно, їм цього було достатньо, щоб видалити із системи всі 45 тисяч, - вказав Михайло Гаврилишин. – В цей час НСЗ ігнорувала наші звернення, додзвонитися до них було неможливо. У результаті, із обіцяних 2,5 млн грн Калуш отримав 1,3 млн грн, які нам могли заплатити по субвенції і без укладення декларацій.
На думку головного лікаря, Національна служба здоров’я просто почала шукати причини, щоб не заплатити гроші, оскільки такої кількості декларацій не подав ніхто. А публікації і коментарі, які звучать з цього приводу, часто носять замовний характер, і за цим стоять куратори розподілу фінансових ресурсів.
- Як це не прикро констатувати, але ми беззахисні перед свавіллям чиновників Національної служби здоров’я. Нас пресують без усіляких правових підстав, - констатує Михайло Гаврилишин. – Хіба те, що декларації ми підтвердили документами, а не смс-повідомленнями, є запереченням того, що калушани дійсно прийшли і обрали лікаря? Звісно, що ні. І вони в цьому переконалися. Але і далі продовжують настоювати, що воно не відповідає якійсь букві порядку, а те, що ми робили до березня за закликом Міністерства охорони здоров’я і відповідно до його документів, – це ніщо.
При цьому керівник міської поліклініки звертає увагу, що на сторінці в. о. міністра охорони здоров’я Уляни Супрун у мережі Фейсбук до цього часу є повідомлення від 11 липня, в якому вона зазначає: «Подовжено термін дії декларацій, які були підписані до старту кампанії з вибору лікарів. Всім, хто підписав декларацію до 01.04.2018 - ваша декларація діє до кінця 2019 року. Є достатньо часу оформити відносини з вашим лікарем під час найближчого візиту.❗ Декларації про вибір лікаря, які були підписані до набрання чинності змін, дійсні і не анулюються». Як бачимо, один високопосадовець говорять одне, інший – інше. То чиї ж слова відповідають дійсності?
Додали важливі зміни до Порядку вибору лікаря, який надає первинну медичну допомогу. За три місяці кампанії "Лікар для...
Posted by Уляна Супрун on Wednesday, July 11, 2018
- Михайле Богдановичу, як все-таки збираєтеся виходити із ситуації?
- Іншого варіанту, ніж по-новому переукладати декларації, у нас нема. Можна було б відстоювати свою правоту в суді, але судові розгляди у нас надто тривалі і для колективу, який живе від щомісячних асигнувань, це не варіант. Тому ми продовжили роботу над укладанням та реєстрацією декларацій через смс-повідомлення. Проте через технічні помилки системи лікарям центру вдається в день зареєструвати раптом 5-6 декларацій, а потім система навіть після введення коду підтвердження вимагає додатково надати скан-копії документів і декларації залишаються у статусі «не підтверджені». Тому ми звернулися в НСЗ, МОЗ, ДП «Електронне здоров’я», ТОВ «Хелсі.юа» з вимогою забезпечити належну роботу електронної системи обміну інформацією, адже через ці неполадки блокується робота лікарів установи.
- Чи вистачило вам тих коштів, які профінансувала НСЗ, на заробітну плату працівникам поліклініки?
- Їх було недостатньо. Близько 700 тис. грн нам дофінансував міський бюджет. Тому адміністрація закладу і колектив вдячні Калуській міській раді за розуміння та фінансову підтримку у складний для нас час. Ми також сподіваємось, що своєю роботою не розчаруємо тих людей, які уклали декларації з лікарями нашої установи. І, звісно, просимо калушан ще раз відвідати лікаря, якого вони вже обрали, щоб виконати вимоги Служби здоров’я і верифікувати декларацію через смс-повідомлення.
При цьому головний лікар додає, що навіть такий негативний досвід має в собі позитивні моменти:
- Попри все, більшість калушан вже визначилася зі своїм лікарем, а адміністрація побачила, кому віддали перевагу. Окрім того, медпрацівники освоїли комп’ютерні програми, набули нові знання і досвід. Ця ситуація також дозволила побачити проблемні місця в нових умовах роботи, які будуть враховані. Але головне, що незважаючи на ці, м’яко кажучи, неув’язки, заклад надавав і надає допомогу населенню у штатному режимі. Думаю, що громада також піде нам назустріч і спільними зусиллями ми подолаємо цю проблему.
Людмила СТЕПОВА.